Persconferentie coronavirus 15 februari 2022 in eenvoudige taal
Let op, dit is een oude tekst. Lees meer informatie over corona in eenvoudige taal.
Op dinsdag 15 februari was er weer een persconferentie.
En was minister Ernst Kuipers op televisie.
Hij vertelde over hoe het nu gaat met het coronavirus.
De belangrijkste dingen leggen we uit.
Alles open in 3 stappen
Nederland gaat weer open.
Dit gebeurt in 3 stappen.
Dat kan omdat we beter tegen het virus kunnen.
Want veel mensen hebben een coronaprik gehad.
En steeds meer mensen hebben het coronavirus gehad.
Stap 1. Dit mag meteen weer
- Thuis meer dan 4 mensen uitnodigen.
- De helft van de tijd op kantoor werken.
Stap 2. Regels vanaf vrijdag 18 februari
- Alles mag open tot 1 uur ’s nachts.
Bijvoorbeeld restaurants, cafés en bioscopen.
Op plekken waar u een coronatoegangsbewijs moet laten zien, hoeft u:
- Geen mondkapje op.
- Geen vaste zitplaats te hebben.
- Geen 1,5 meter afstand te houden.
Bijvoorbeeld in een café, in de bioscoop of in het theater.
Op plekken waar meer dan 500 mensen zijn, moet u:
- Een mondkapje op.
- Een vaste zitplaats hebben.
Bijvoorbeeld bij een concert.
Nieuwe regel voor isolatie
Als u een positieve coronatest heeft, moet u:
- 5 dagen binnen blijven.
- Wachten tot u 24 uur geen klachten meer heeft.
Stap 3. Regels vanaf vrijdag 25 februari
- De normale openingstijden mogen weer.
- U hoeft geen coronatoegangsbewijs te laten zien.
- U hoeft meestal geen mondkapje meer op.
Bijvoorbeeld in een winkel, café of theater. - U moet wel een mondkapje op in het openbaar vervoer.
En op het vliegveld. - Een vaste zitplaats hoeft niet.
- 1,5 meter afstand houden hoeft niet.
- U moet een negatieve test laten zien op plekken binnen waar meer dan 500 mensen zijn.
En als u geen vaste zitplaats heeft.
Voor beurzen en congressen geldt deze regel niet.
De regels van stap 3 zijn plannen van de regering.
De Tweede Kamer moet daar nog akkoord mee gaan.
Niet vergeten
Het coronavirus is niet weg.
Mensen worden nog steeds ziek.
Daarom moet u dit niet vergeten:
- Was vaak uw handen.
- Hoest en nies in uw elleboog.
- Geef niemand een hand.
- Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
- Doe een zelftest als u op bezoek gaat.
Ook als u een coronavaccinatie heeft gehad. - Zorg af en toe voor frisse lucht in huis.
Zeker als er mensen op bezoek zijn geweest. - Houd op drukke plekken afstand.
En draag een mondkapje.
Reizen en vakantie
- U hoeft niet meer thuis te blijven (quarantaine) als u terugkomt in Nederland na een reis.
Dit geldt vanaf 25 februari. - Wilt u op reis? Bekijk het reisadvies.
Voordat u op reis gaat en als u op reis bent.
Zie ook
-
Samenvatting in beeld: persconferentie 15 februari 2022
Samenvatting in beeld van de coronaregels die gelden vanaf 15 februari, vanaf 18 februari en vanaf 25 februari 2022. In deze ...
-
Alles kan weer open in 3 stappen
Het aantal coronabesmettingen is hoog, veel mensen zitten thuis in isolatie of quarantaine. Ondanks de hoge besmettingscijfers, ...